Ο Περιφερειάρχης μίλησε «έξω από τα δόντια» για τις πρακτικές της Αποκεντρωμένης. Απάντηση από τον Γ.Γ.

perif_aigaiopel_enimerosi_42blue_1small

χατζημαρκος θεοδωριδης

Ευθείες ‘βολές’ για την εν γένει λειτουργία του, από την πολιτική θέση που κατέχει, εξαπέλυσε χθες κατά του γενικού γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κ. Νίκου Θεοδωρίδη, ο περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος.

Σε ερώτηση, συγκεκριμένα, σχετικά με την υπόθεση της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ, διερωτήθη πώς είναι δυνατόν να υπάρχει αγαστή συνεργασία με άλλα υπουργεία και διευθύνσεις της κυβέρνησης και να ‘σκοντάφτουν’ όλα σε τοπικό επίπεδο: «Έχω δηλώσει ότι είναι σημαντική η δράση της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ. Όμως το θέμα είναι μεγαλύτερο.

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου είναι ένας φορέας που έχει καθαρά τοπική αναφορά. Δεν μπορεί τις συμβάσεις που εγκρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο να τις ‘κόβει’ η Αποκεντρωμένη. Αυτά είναι πρωτοφανή πράγματα. Και ξαναλέω ότι είναι η ίδια ακριβώς προγραμματική σύμβαση η οποία πέρσι εγκρίθηκε. Έχουμε άλλη προγραμματική η οποία απορρίπτεται από την Αποκεντρωμένη, αλλά μετά την λήξη της. Έχουμε πολλά περιστατικά, δεν είναι ένα. Έχουμε περίπτωση, όπου προγραμματική μας σύμβαση εξετάζεται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, μετά την λήξη της. Και μας γνωστοποιείται η απόρριψή της, μετά την λήξη. Μία απόφαση διοικητική, η οποία δεν μπορεί να παράξει κανένα έννομο αποτέλεσμα διότι έχει παραβιάσει κάθε διαδικασία. Δηλαδή, συνεδρίασε ένα όργανο για να εξετάσει μία απόφαση και εξέτασε μία… άλλη –και όχι αυτή για την οποία κλήθηκε να συνεδριάσει! Και εξετάζει την υπόθεση χωρίς να έχει καλέσει αυτόν τον οποίο εξετάζει, να παραστεί και να εκθέσει τις απόψεις του. Δεν παράγει κανένα αποτέλεσμα, διότι είναι προδήλως παράνομη. Ξαναλέω ότι δεν είναι ένα το περιστατικό. Είναι πολλά. Αρχίζουν πια και δημιουργούνται κάποιες απορίες. Σας λέω για την συγκεκριμένη προγραμματική σύμβαση η οποία έχει απορριφθεί, ότι είναι ένα αντίγραφο που εγκρίθηκε, υλοποιήθηκε καλώς ή κακώς και από την Αποκεντρωμένη και από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Με συγχωρείτε, αλλά δεν είναι διοίκηση αυτή, την οποία μπορείς να εμπιστεύεσαι. Εμείς προσερχόμεθα με κάθε σεβασμό στα όργανα της Αποκεντρωμένης. Αλλά αυτό τον σεβασμό πρέπει να τον προστατέψουν και οι ίδιοι οι υπηρεσιακοί παράγοντες. Διότι ξαναλέω, δεν είμαι σίγουρος ότι τα κριτήρια είναι καθαρά διοικητικά».

Κληθείς να σχολιάσει την λειτουργία του γενικού γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κ. Νίκου Θεοδωρίδη, ο περιφερειάρχης ξεκαθάρισε τα εξής: «Δεν είναι υπηρεσιακός παράγοντας. Είναι πολιτικό πρόσωπο. Δεν έχει σημασία ποια είναι η ιδιότητα του καθενός. Όποιος είναι επιλογή κυβερνητική είναι πολιτικό πρόσωπο. Κάποιος μπορεί να έρχεται από την αγορά, ένας άλλος όμως μπορεί να έρχεται από τον δημόσιο τομέα. Αυτό όμως, δεν αφορά την ιδιωτική του ζωή και ταυτότητα, που είναι απολύτως σεβαστή. Προφανώς επιτρέπεται και στους προερχόμενους από την αγορά και στους προερχόμενους από τον δημόσιο τομέα να αποτελούν μια κυβερνητική επιλογή για μία πολιτική θέση. Είναι ένα πολιτικό πρόσωπο, εκφράζει πολιτικές, και νομίζω ότι σε αυτό το θέμα τουλάχιστον, εκτίθεται και η κυβέρνηση.

Και εγώ αναφέρομαι σε πρωτοβουλίες που έχουν τύχει και της ευρύτατης αποδοχής της κυβέρνησης. Θα σας πω για παράδειγμα, ότι τουλάχιστον για τα υδατοδρόμια, από το σύνολο του υπουργικού συμβουλίου η προτροπή ήταν να ‘τρέξουμε’ το θέμα, το συντομότερο δυνατόν. Στο θέμα των υδατοδρομίων, ακόμη και σε ένα πολύ σκληρό υπουργείο –το υπουργείο Περιβάλλοντος- ως προς τις αντιλήψεις του στα ζητήματα, βρήκαμε ένα πάρα πολύ καλό περιβάλλον συνεργασίας και πολύ καλή κατανόηση. Στα υπουργεία Μεταφορών, Ναυτιλίας, Ανάπτυξης, το ίδιο. Κι αυτή την στιγμή υπάρχει και ένας συντονισμός μεταξύ αυτών των υπουργείων, ο οποίος πραγματικά μας δίνει κουράγιο για να συνεχίσουμε. Κι ερχόμαστε σε ένα μικρότερο, τοπικό επίπεδο, να έχουμε πρόβλημα. Πέντε υπουργεία, πέντε γενικοί γραμματείς, δεκαπέντε διευθύνσεις συνεργάζονται και συντονίζονται και δουλεύουν μεθοδικά και υποστηρικτικά χτίζοντας ένα καινούργιο νομοσχέδιο που θα είναι έτοιμο σε λίγες μέρες. Ένα ολόκληρο κυβερνητικό σχήμα δουλεύει πάρα πολύ μεθοδικά και ερχόμαστε σε ένα χαμηλότερο επίπεδο και είναι ένα απόλυτο τείχος που έχει άλλα χαρακτηριστικά. Ποια είναι αυτά;

Ελέγχεται η νομιμότητα ή έχουμε κάτι άλλο; Μας ζητήθηκε η έγκριση του υπουργείου. Την πήραμε την έγκριση και την επόμενη μέρα, ο χειριστής του φακέλου ζήτησε ξανά την έγκριση του υπουργείου! Είναι διοικητικά αυτά τα κίνητρα; Είναι ευθυνοφοβία; Είναι εμμονή σε κάτι; Με συγχωρείτε αλλά πλέον μπορώ να γίνομαι καχύποπτος. Μπορεί να αδικώ κάποιον. Όπως και στο θέμα της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ τα έχω πει τουλάχιστον 3-4 φορές στον γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου. Λυπάμαι που από εδώ και πέρα θα πρέπει να γίνεται γραπτώς. Έχω προσφέρει όλο το έδαφος μιας αρμονικής και αγαστής συνεργασίας σε όλους τους φορείς, στους 34 Δήμους της Περιφέρειάς μας, σε όλα τα υπουργεία και νομίζω ότι οι μαρτυρίες για το αν μπορώ να είμαι καλός ή όχι συνεργάτης, υπάρχουν και από χώρους, που κάποιοι μπορεί και να μην το περιμένατε».

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΦΠΑ
Σε ερώτηση εάν αισθάνεται ‘δικαιωμένος’ για τα χαμηλά έσοδα του κράτους από τον ΦΠΑ στα νησιά για το α’ εξάμηνο του 2016, μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών, ο κ. Χατζημάρκος είπε: «Αισθάνομαι δικαιωμένος ως προς το κομμάτι ότι τα νησιά είναι στοχοποιημένα και με ένα πολύ βάρβαρο και ανήθικο τρόπο, συνεχίζεται η προπαγάνδα εναντίον τους. Γνωρίζετε τα ποσοστά από τον ΦΠΑ σε άλλα μέρη της Ελλάδας; Αυτό το κράτος περίμενε να ζήσει από τον ΦΠΑ της Ρόδου ή της Κω; Γιατί δεν γνωρίζουμε το ποσοστό υστέρησης των υπόλοιπων ελληνικών πόλεων; Κατ’ αρχήν δεν εμπιστεύομαι τα στοιχεία. Έχω ξαναπεί ότι στον ΦΠΑ το 2015 έκαναν πολύ επιλεκτική, τεχνικά εσφαλμένη –εν γνώσει τους- αποτύπωση των εσόδων, αφήνοντας έξω τα έσοδα που εισπράττονται από την ΦΑΕ Αθηνών. Αυτό αφορά τις εταιρείες που ενώ δραστηριοποιούνται στα νησιά μας, έχουν την έδρα τους στο νομό Αττικής. Ξαναλέω ότι η προπαγάνδα δυστυχώς συνεχίζει να βρίσκεται σε εξέλιξη. Η στέρηση υπάρχει, διότι δεν υπάρχει κύκλος εργασιών. Είναι πάρα πολύ απλό. Και για όποιον θέλει να εντρυφήσει στα οικονομικά και όχι στον διχασμό και στην ψευδολογία, όσο αυξάνεις την φορολογία, αυξάνεται και η φοροδιαφυγή».

Νίκος Θεοδωρίδης: “Δεν τίθεται σε διαπραγμάτευση η νομιμότητα των αποφάσεων”

ΓΡΑΦΕΙΟ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ
-Γραφείο Τύπου
-Πέμπτη, 30 Ιουνίου 2016

-Η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΙΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Νίκος Θεοδωρίδης: “Δεν τίθεται σε διαπραγμάτευση η νομιμότητα των αποφάσεων”

Με ανακριβείς δηλώσεις σε μέσα ενημέρωσης της Ρόδου η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προσπαθεί να ασκήσει πίεση διά του τύπου στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου με απώτερο σκοπό την έκδοση ευνοϊκών αποφάσεων χωρίς να διασφαλίζεται ο απαιτούμενος έλεγχος νομιμότητας.

Οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ασκούν τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί συνταγματικά και νομοθετικά. Έτσι, με γνώμονα πάντοτε την αρχή της νομιμότητας και το δημόσιο συμφέρον, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου είναι υποχρεωμένη να εγκρίνει μόνο τις αποφάσεις εκείνες που είναι σύμφωνες με την κείμενη νομοθεσία.

Αναφορικά με το ζήτημα των προγραμματικών συμβάσεων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με την ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ, επισημαίνεται ότι στην προγραμματική σύμβαση του έτους 2016 προέκυψαν σημαντικά νομικά ζητήματα που κωλύουν την επικύρωσή της από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και η εν λόγω απόφαση παραπέμφθηκε στην αρμόδια Επιτροπή του άρθρου 7 του ν. 2839/2000. Η Επιτροπή, ως ανεξάρτητο συλλογικό όργανο, αποφασίζει κατά την κρίση της σύμφωνα με τη βούληση του νομοθέτη που τη συνέστησε και όχι ασφαλώς κατόπιν υποδείξεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Άλλωστε, στην εν λόγω Επιτροπή συμμετέχει ως μέλος Περιφερειακός Σύμβουλος ο οποίος, όπως είναι αυτονόητο, εκθέτει τις απόψεις της Υπηρεσίας του. Επιπρόσθετα, ο έλεγχος που διενεργείται από πλευράς Ελεγκτικού Συνεδρίου και Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι εντελώς διακριτός, καθώς ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι έλεγχος νομιμότητας και κανονικότητας που αφορά στην οποιαδήποτε δαπάνη, ενώ ο έλεγχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι έλεγχος νομιμότητας της διαδικασίας. Ως εκ τούτου, οι αρμοδιότητες δεν συμπλέκονται μεταξύ τους, γεγονός που άλλωστε επισημαίνεται και στην πράξη 006/2016 του Ελεγκτικού Συνεδρίου Κυκλάδων, που αφορά στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου

Όσον αφορά στην έγκριση των προγραμματικών συμβάσεων για τα Υδατοδρόμια, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου ακολούθησε τη σχετική διοικητική διαδικασία που προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 25 παρ. 2 του ν. 2971/01, σύμφωνα με τις οποίες οι προγραμματικές συμβάσεις εγκρίνονται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση μετά από σύμφωνη γνώμη του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού και του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Ειδικότερα και όσον αφορά στο ΥΕΝ, οι εν λόγω προγραμματικές συμβάσεις είναι ακόμη υπό επεξεργασία και εξετάζονται. Είναι επομένως σαφές ότι όσα έγγραφα παρουσιάζονται έως σήμερα από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και αφορούν στο θέμα των υδατοδρομίων, σε καμία περίπτωση δεν συνιστούν κανενός είδους έγκριση.

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου ασκώντας το έργο της κρατικής εποπτείας των ΟΤΑ, προσπαθεί πάντα στο πλαίσιο της αγαστής συνεργασίας μαζί τους, με οδηγίες και κατευθύνσεις, να συνεισφέρει στην εκτέλεση του έργου τους, προκειμένου οι αποφάσεις τους να είναι νόμιμες, χωρίς παράλληλα να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση τους ούτε να θίγει τη διοικητική και οικονομική τους αυτοτέλεια.

Πηγή : http://www.verena.gr

 

Το κεντρικό κράτος διατηρεί τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις διαιωνίζοντας την καχυποψία και την επιφύλαξη της διοικητικής και πολιτικής αυτοτέλειας της τοπικής αυτοδιοίκησης Α΄και Β΄ βαθμού.

Advertisements