Κοινό μέτωπο ΚΕΔΕ -ΕΝΠΕ για τη διεκδίκηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου στη Τοπική Αυτοδιοίκηση όμοιου με αυτό που ισχύει σε όλη την Ευρώπη

perif_aigaiopel_enimerosi_42blue_1small

Η 2η κοινή συνεδρίαση των Δ.Σ. ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ (των δύο φορέων της Αυτοδιοίκησης) ολοκληρώθηκε με τη διαμόρφωση κοινών θέσεων και πλαισίου διεκδίκησης.

 

 

–           Συγκροτείται  μόνιμη επιτροπή ΚΕΔΕ -ΕΝΠΕ  η οποία θα συνεργάζεται για την ανάπτυξη κοινών θέσεων και δράσεων για την επίλυση προβλημάτων της Αυτοδιοίκησης

–           Καθιερώνεται ανά τρίμηνο κοινή συνεδρίαση των Διοικητικών Συμβουλίων της ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ.

–           Σε κλίμα ενότητας και συναντίληψης δήμαρχοι και περιφερειάρχες απορρίπτουν τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις που επιχειρούν να φέρουν την αυτοδιοίκηση προ τετελεσμένων, δηλώνουν ότι διαφωνούν στην πολιτική ανατροπή του Καλλικράτη και ξεκαθαρίζουν ότι θεωρούν αδιαπραγμάτευτη τη συνταγματικά κατοχυρωμένη διοικητική και οικονομική, αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης.

–           Τάσσονται υπέρ τη Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με βάση όμως την αρχή της εγγύτητας, το ευρωπαϊκό κεκτημένο, τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές και σύμφωνα με το Χάρτη της Τοπικής Δημοκρατίας του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Επιφυλάξεις για τις αλλαγές  -“Απειλούν” με Ευρωπαϊκά Δικαστήρια

Τις κοινές θέσεις τους καθώς και τις κόκκινες γραμμές απέναντι στις αλλαγές που ετοιμάζει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προσδιόρισαν τα Διοικητικά Συμβούλια της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ, τα οποία πραγματοποίησαν σήμερα τη δεύτερη κοινή συνεδρίασή τους στην Αθήνα.

Στην κρίσιμη περίοδο που διανύει η χώρα, οι δύο θεσμοί εκπέμπουν το μήνυμα της ενότητας και της σταθερότητας και μέσα από μια δημιουργική συνεργασία διεκδικούν όχι την πολιτική ανατροπή του «Καλλικράτη», αλλά την ουσιαστική θεσμοθέτηση ενός νέου πλαισίου που θα δίνει βιώσιμες λύσεις στα σοβαρά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών.

Κατά τη διάρκεια της κοινής συνεδρίασης των Διοικητικών Συμβουλίων   ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Γ. Πατούλης υπογράμμισε ότι, «η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ενωμένη. Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες βρίσκουμε την κοινή μας περπατησιά, συνεργαζόμαστε και ξεκαθαρίζουμε σε κάθε κατεύθυνση ότι δε θα επιτρέψουμε την υποβάθμιση του θεσμού της Αυτοδιοίκησης. Η Αυτοδιοίκηση θα συνεχίσει να εργάζεται για το καλό των τοπικών κοινωνιών και δεν πρόκειται να γίνει λάφυρο καμίας κυβέρνησης. Το επόμενο διάστημα σε ειδικό θεματικό συνέδριο και στο τακτικό μας συνέδριο διαμορφώνουμε και προσδιορίζουμε τις τελικές θέσεις και τις προτάσεις μας συνολικά για τη μεταρρύθμιση. Δε θα δεχθούμε όλη αυτή η συζήτηση να περιοριστεί στις αλλαγές του εκλογικού νόμου. Οι εχθροί δεν βρίσκονται εντός της Αυτοδιοίκησης, αλλά έξω από αυτή. Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες θα αγωνιστούμε για την ενδυνάμωση του θεσμού».

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ κ. Κώστας Αγοραστός επισήμανε ότι «η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενωμένη, δηλώνει ότι δεν επιτρέπει σε κανέναν να τη μετατρέψει σε πεδίο πειραματισμού, και μεταφοράς των παθογενειών και των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων της κεντρικής διοίκησης και, τελικά, να την απαξιώσει στα μάτια των πολιτών. Καλεί την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΣΔΑ να ανοίξει επιτέλους τα χαρτιά της και να αποκαλύψει την κρυφή ατζέντα που έχει για τους ΟΤΑ».

Ο κ. Κ. Αγοραστός κατέστησε σαφές ότι «η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν λέει εξ ορισμού «όχι» στη μεταρρύθμιση του καταστατικού της Χάρτη καθώς άλλωστε η ίδια έχει επισημάνει τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες του». Πρόσθεσε όμως ότι κάθε σχέδιο μεταρρύθμισης «πρέπει να περιλαμβάνει  συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και δεσμεύσεις, τόσο για το κόστος της επιχειρούμενης αλλαγής και από που θα καλυφθεί αυτό, όσο και για το προσωπικό που θα απαιτηθεί για να την εφαρμόσει. Διαφορετικά ελλοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα ήδη υπάρχουν».

Να σημειωθεί  ότι συζητήθηκε το ενδεχόμενο προσφυγής στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια και στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς, σε περίπτωση που δρομολογηθούν μεταρρυθμίσεις

Πηγή : http://www.enpe.gr

 

Ένας νέος – χειρότερος «Καλλικράτης» είναι προ των πυλών

Αποτέλεσμα εικόνας για Πανουτσάκου Βέτα

Γράφει η Πανουτσάκου Βέτα

Μέλος της Επιτροπής για την «Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τ.Α», Πρόεδρος της ΟΣΥΑΠΕ, Επικεφαλής της παράταξης «Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση» (ΠΑΜΕ), Πρόεδρος του Συλλόγου Υπαλλήλων Αττικής, 

«Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Αυτός είναι ο τίτλος του έργου, που πρέπει να επιτελέσει η σχετική Επιτροπή, που έχει συγκροτηθεί σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν.4368/2016.

Με 19 «διορισμένα» μέλη (σύμβουλοι, υπηρεσιακοί παράγοντες κλπ) από την κυβέρνηση και 8 εκπροσώπους {ΕΝΠΕ (3), ΚΕΔΕ (3), ΟΣΥΑΠΕ (1) και ΠΟΕ ΟΤΑ (1) } είναι περιττό να αναρωτιέται κανείς για το τι θα βγει από την Επιτροπή αυτή, είναι άσκοπο να έχει αυταπάτες για το ρόλο της. Το περιεχόμενο της μεταρρύθμισης είναι προκαθορισμένο… Απλά εξυπηρετεί την κυβέρνηση να εμφανίσει τον νέο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ ως αποτέλεσμα διαβούλευσης και διαλόγου, μέσα από την «ελεγχόμενη δημοκρατία» όπως ειπώθηκε και στην Επιτροπή από άλλο μέλος…

Ο ΣΥΡΙΖΑ ξέχασε τι έλεγε για τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ πριν γίνει κυβέρνηση και τώρα λέει… καλός είναι, αλλά εγώ μπορώ να τον κάνω καλλίτερο… Ο υπουργός Εσωτερικών είπε χαρακτηριστικά «Τα τελευταία 40 χρόνια έγιναν καλές προσπάθειες, όπως η δημιουργία αιρετής Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, ο Καποδίστριας, ο Καλλικράτης»!!!

Σε όλα τα εισαγωγικά σημειώματα και τις ομιλίες τους οι κυβερνητικοί παράγοντες χρησιμοποιούν βαρύγδουπους όρους. Μιλάνε για νέο μοντέλο.., για αναβάθμιση των ΟΤΑ, για αποκέντρωση, για τοπική αυτονομία, για ισχυρή, αποτελεσματική αυτοδιοίκηση, κρύβοντας όσο μπορούν,  για ποιον θα είναι, από ποιον θα χρηματοδοτούνται και ποιανού ανάγκες θα υπηρετούν. Προσπαθούν να πείσουν ότι… υπάρχει αυτοδιοίκηση, ότι στο σημερινό αστικό κράτος υπάρχει περιθώριο κάποιοι θεσμοί του να λειτουργούν ανεξάρτητα από αυτό, σε διαφορετική κατεύθυνση, να έχουν φιλολαϊκά χαρακτηριστικά, ανεξάρτητα από το ποιος κάνει κουμάντο στην οικονομία.

Και επειδή η πραγματικότητα τους διαψεύδει «πασπαλίζουν» όλη την αντιλαϊκή, φιλοκεφαλαιοϊκή πολιτική τους με «φρου-φρου και αρώματα» για  «θέσπιση μορφών άμεσης δημοκρατίας και συμμετοχής, λογοδοσίας και κοινωνικού ελέγχου (τοπικές λαϊκές συνελεύσεις, τοπικά δημοψηφίσματα, δημοκρατική συμμετοχή (π.χ. ειδικά συμβούλια για μεγάλα θέματα κάθε περιοχής, κοινωνική διαβούλευσης κλπ)». «Φύκια για μεταξωτές κορδέλες», που λέει κι ο λαός, όταν θέλει να δείξει ότι ότι θέλει κάποιος να συγκαλύψει την ουσία της υπόθεσης…

Βέβαια μια σε βάθος ανάγνωση των δηλώσεων και πολύ περισσότερο οι εισηγήσεις τους είναι αποκαλυπτικές, και δείχνουν ότι όχι μόνο δεν «κινούνται σε μηδενική βάση», όπως έλεγαν, αλλά ότι οι άξονες, πάνω στους οποίους κινούνται είναι τόσο παλιοί, όσο και το σύστημα το οποίο υπηρετούν:

Λένε «οι αναπτυξιακοί πόροι και τα εργαλεία τοπικής ανάπτυξης θα πρέπει να αποτελέσουν ένα σημείο αιχμής της διοικητικής μεταρρύθμισης… για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση των κρατικών πολιτικών».

«Δήμοι και Περιφέρειες σύγχρονες, ισχυρές και αποτελεσματικές διοικητικές δομές που θα λειτουργούν παραπληρωματικά και σε συνέργεια με το κεντρικό κράτος» (Πουλάκης).

«Οι  πολιτικές που επιχειρούνται στη δημόσια διοίκηση πρέπει  να είναι συμβατές με τις αντίστοιχες στην  τοπική αυτοδιοίκηση» (Βερναρδάκης).

Και στις τρεις συνεδριάσεις μέχρι τώρα (η πρώτη ήταν πανηγυρική!!!), στις συνεντεύξεις και τα δελτία τύπου οι κυβερνητικοί παράγοντες «διαλαλούν» την πρόθεσή τους να επιταχύνουν τις προσαρμογές που χρειάζονται στο αστικό κράτος και τους θεσμούς του, για να επιτελέσει αποτελεσματικά το ρόλο του στη σημερινή εποχή, εποχή που οι επιχειρηματικοί όμιλοι χρειάζονται περισσότερο «σπρώξιμο» για να ξεφύγουν από την ύφεση και τη στασιμότητα και να ξεπεράσουν την καπιταλιστική κρίση.

Αυτό εννοεί ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΣ και πρόεδρος της Επιτροπής κ. Πουλάκης, όταν στην εισήγησή του στη  2η συνεδρίαση αναφέρει ότι χρειάζεται «η δημιουργία ενός επιτελικού κράτους» και «…θα πρέπει το κεντρικό κράτος και η Τ.Α. να γίνουν αντιληπτά ως διακριτοί πόλοι του ενιαίου πολιτικού και διοικητικού συστήματος της χώρας, με κοινό στόχο την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο», στο πλαίσιο μιας «πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, που θα εντάσσεται στο παραγωγικό γίγνεσθαι της Χώρας» (Μπαλάφας).

Και βέβαια σε αυτή την κατεύθυνση είναι αυτονόητο ότι απαιτείται «ξεκαθάρισμα λογαριασμών» ανάμεσα σε κυβέρνηση, Αποκεντρωμένη Διοίκηση και ΟΤΑ ή με άλλα λόγια δεν μπορούν να ασχολούνται όλοι με όλα και να υπάρχει επικάλυψη αρμοδιοτήτων ή όπως λένε στις εισηγήσεις τους χρειάζεται να «οριοθετηθούν σαφώς οι ρόλοι των διαφορετικών επιπέδων εξουσίας και διοίκησης». Για μεν τις Περιφέρειες «στόχος είναι να μεταβληθούν σε βασικούς θεσμούς ανάπτυξης ώστε το σύνολο του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων, να υλοποιείται από αυτές» (σημειώνουμε ότι η κατανομή για κάλυψη επενδυτικών δαπανών από το  2013 και εφεξής δεν πραγματοποιείται λόγω της ραγδαίας μείωσης των Κ.Α.Π. των Περιφερειών!!!), για δε τους Δήμους  «να είναι διαχειριστές του κοινωνικού κράτους και να απαντούν αποτελεσματικά στα προβλήματα καθημερινότητας των πολιτών».

Το Υπουργείο Εσωτερικών συγκρότησε 4 βοηθητικές θεματικές ομάδες εργασίας, οι 2 από τις οποίες έφεραν τις εισηγήσεις τους στην 3η συνεδρίαση της Επιτροπής, 17 κείμενα, 54 σελίδες για τα Έσοδα της Τ.Α. και άλλες 68 σελίδες για τα επιχειρησιακά-αναπτυξιακά προγράμματα. Εισηγήσεις που βέβαια βασίζονται στις Συνθήκες και Αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στον «Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ΕΧΤΑ)» και αξιοποιούν τα δεδομένα του ΟΟΣΑ και άλλων διεθνών ιμπεριαλιστικών μηχανισμών.

Κεντρική γραμμή των εισηγήσεων και των 2 θεματικών είναι πως θα αυξήσουν οι ΟΤΑ τα λεγόμενα ίδια έσοδα, δηλ. φόρους, τέλη και χαράτσια, πως και ποια από αυτά θα επιβάλλονται απευθείας στο λαό, πως θα γίνουν πιο ικανοί να τα εισπράττουν, και πως πέρα από την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων τους θα μπορούν να συμβάλλουν αποτελεσματικά στη προώθηση των επενδύσεων,  στην ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των επιχειρήσεων και την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΤΩΝ ΟΤΑ

Τόσο οι εισηγήσεις για τα έσοδα, τους πόρους της ΤΑ, όσο και οι τοποθετήσεις των περισσοτέρων μελών της Επιτροπής και η συζήτηση που έγινε είναι αποκαλυπτικές για όλα τα παραπάνω που αναφέρουμε, για το τι εννοούν όταν μιλάνε  «για ενίσχυση των οικονομικών των ΟΤΑ».

Εισηγούνται την «ενίσχυση της φορολογικής αποκέντρωσης  με παράλληλη ενδυνάμωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης και παροχή κινήτρων στην αυτοδιοίκηση ώστε να επιδιώξει (αυτή) μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα κατά την είσπραξη των τοπικών εσόδων».

Εξετάζεται «ένα μικτό σύστημα, απόδοσης στους ΟΤΑ ενός νέου κοινωνικά δίκαιου και ενιαίου φόρου ακίνητης περιουσίας, που θα συμπληρώνεται με ένα μηχανισμό αναδιανομής, αλλά και επιβράβευσης, των ΟΤΑ με βάση την συμβολή τους στην φορολογική προσπάθεια»!!! με στόχο  «η Ελλάδα να συγκλίνει στο 50% του μέσου όρου φορολογικής αποκέντρωσης στις χώρες του ΟΟΣΑ σε βάθος πενταετίας»….

Θα προχωρήσουν δηλαδή σταδιακά, με μετονομασίες φόρων και προσπαθώντας να «γλυκάνουν» το πικρό ποτήρι της φοροαφαίμαξης των λαϊκών οικογενειών και να «καλλιεργήσουν τοπική φορολογική συνείδηση»!!!  Εξάλλου όπως αναφέρουν η επιβολή τοπικής φορολογίας είναι συμβατή με το Σύνταγμα της χώρας μας (υπάρχει εξουσιοδότηση), θεμελιώνεται στον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ και τις Συνθήκες, που έχει επικυρώσει η χώρα (ΕΧΤΑ κλπ)  και το μόνο που λείπει είναι η έκδοση της σχετικής νομοθεσίας.

Με αυτά τα έσοδα θα συγκροτείται ο προϋπολογισμός των ΟΤΑ και έτσι θα θεσμοθετηθεί ο λεγόμενος «συμμετοχικός προϋπολογισμός»!!! Ο οποίος μαζί με όλα τα οικονομικά δεδομένα θα παρακολουθείται, θα ελέγχεται, θα «εξορθολογίζεται» και θα «προσαρμόζεται στις δημοσιονομικές πολιτικές που το Κράτος ή οι Ο.Τ.Α. και τα νομικά τους πρόσωπα ενδείκνυται να υλοποιήσουν» από την λεγόμενη «Επιτροπή Οικονομικής Ανασυγκρότησης Ο.Τ.Α.», που θα συγκροτηθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών & Δ.Α. και θα αντικαταστήσει το μέχρι τώρα «Παρατηρήριο», που είχε συγκεντρώσει τα πυρά Δημάρχων και Περιφερειαρχών.

Είναι χαρακτηριστική επίσης η λογική, που προωθούν με την «φορολογική αποκέντρωση» και την ενίσχυση των «ιδίων εσόδων», όταν  αναφερόμενοι στα «ίδια έσοδα» των Περιφερειών λένε ότι «σημαντικό μέρος των ιδίων εσόδων των Περιφερειών προκύπτει από την άσκηση ελεγκτικών-κυρωτικών αρμοδιοτήτων και τα συναφή επιβαλλόμενα πρόστιμα…» και ανάμεσα σε αυτά μνημονεύουν και τα πρόστιμα των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου του αρ. 1 του ν. 3446/2006 περί ελέγχου κυκλοφορίας οχημάτων, τα οποία δεν πραγματοποιούνται από το Γενάρη του 2016, γιατί σύμφωνα με το ισχύον μισθολόγιο έχουν καταργηθεί οι αποζημιώσεις των υπαλλήλων, που τα εκτελούν, όπως και για κάθε έλεγχο εκτός ωραρίου εργασίας!!!

Επιβεβαιώνεται πόσο δίκιο είχαμε όταν ως εργαζόμενοι στις Περιφέρειες στεκόμασταν αντίθετοι στη μεταφορά της μισθοδοσίας μας στους Κ.Α.Π., όταν μιλούσαμε για έμμεση σύνδεση των μισθών μας με τους φόρους, όταν αναδεικνύαμε ότι θέλουν να μας εντάξουν σε ένα φορολογικό κυνηγητό για να εξασφαλίζονται οι μισθοί μας, να μας φέρνουν «αντιμέτωπους» σε κάθε διεκδίκησή μας με τα υπόλοιπα λαϊκά στρώματα.

Η Ομάδα Εργασίας πρότεινε και η Επιτροπή αποφάσισε (με την δοσμένη πλειοψηφία…) μεταξύ άλλων ότι τα παρακάτω αποτελούν βάση για παραπέρα επεξεργασία:

  • Μεταφορά του φόρου ακίνητης περιουσίας στους ΟΤΑ, είσπραξη του ΕΝΦΙΑ και κατανομή του ανά ΟΤΑ!!! με θέσπιση νέων κριτηρίων φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας (μεγάλη ακίνητη περιουσία, ιδιοκατοίκηση, εκμετάλλευση, αναξιοποίητα διαμερίσματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια κ.λπ…) ή είσπραξη από την τοπική αυτοδιοίκηση φόρων που επιβάλλονται στην οικονομική δραστηριότητα, όπως ο ΦΠΑ, η οποία θα συνοδεύεται με ειδικά κίνητρα για τη βελτίωση της εισπραξιμότητας (π.χ. bonus υπεραπόδοσης).
  • Ότι η εξασφάλιση πόρων από τους ΚΑΠ θα λειτουργεί συμπληρωματικά για την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων!!!

Προϋπόθεση σύμφωνα με την Επιτροπή είναι η εξασφάλιση της εισπραξιμότητας των φόρων και των τελών. Έτσι για να μην υπάρχει απώλεια εσόδων, είναι αναγκαία «η αυτόματη ενεργοποίηση εκείνων των μέτρων που προβλέπονται για την διασφάλιση των εσόδων της φορολογικής διοίκησης».   Δηλαδή, όπως λένε σε άλλο σημείο απαιτείται και θα προχωρήσουν σε :

  • «αξιοποίηση των νέων  τεχνολογιών, του τραπεζικού συστήματος και της  πλατφόρμας του Taxisnet», για να πληρώνεις τα χαράτσια που θα σου επιβάλουν πλέον και οι ΟΤΑ,
  • «αξιοποίηση της πλατφόρμας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων για την έκδοση ταυτότητας οφειλής για χρέη προς τους Ο.Τ.Α. (π.χ. του τέλους 0,5% επί των εσόδων των επιχειρήσεων)»,
  • «αξιοποίηση της βάσης δεδομένων ακινήτων της Γενικής Γραμματείας Εσόδων για τον ακριβή προσδιορισμό της επιφάνειας των ακινήτων με σκοπό την ορθή κοστολόγηση του ΤΑΠ από την τοπική αυτοδιοίκηση» (βλέπε τακτοποιήσεις χώρων αυθαιρέτων, που δεν έχουν δηλωθεί για να υπολογίζονται τα λεγόμενα ανταποδοτικά τέλη),
  • «αξιοποίηση της πλατφόρμας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων για την πληροφόρηση και έκδοση ταυτότητας οφειλής για χρέη προς τους Ο.Τ.Α., οπότε και θα ρυθμιστεί η ηλεκτρονική διαδικασία (εδάφιο της παρ. 6 του αρ. 26 του ν. 1882/1990, όπως προστέθηκε με την παρ. 1 του αρ. 28 του ν. 3943/2011) της μη χορήγησης φορολογικής ενημερότητας, στην περίπτωση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους Ο.Τ.Α.».

Αυτά γράφονται στις εισηγήσεις της αρμόδιας θεματικής ομάδας εργασίας Νο 4, που επεξεργάζεται το κεφάλαιο «Πόροι και αναπτυξιακή προοπτική της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Και συνεχίζουν: «Πέρα από τα φορολογικά έσοδα που μεταβιβάζονται στην αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα εξεύρεσης νέων εργαλείων για την άντληση εσόδων όπως:

  • η έκδοση αναπτυξιακών ομολόγων
  • η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας
  • τα αντισταθμιστικά οφέλη (π.χ. Αεροδρόμια)

Και  να προγραμματισθούν ενέργειες όπως:

  • Μετεξέλιξη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων σε αναπτυξιακή τράπεζα της τοπικής αυτοδιοίκησης
  • Απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη δυνατότητα εκτέλεσης από τους Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού έργων Σύμπραξης με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ)
  • Σύνδεση της δυνατότητας εκτέλεσης έργων Σ.Δ.Ι.Τ. των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού με τις προβλέψεις του αναπτυξιακού νόμου ή και δυνατότητα χρηματοδότησης τέτοιων επιχειρηματικών σχεδίων από το Σ.Ε.Σ., την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία
  • Δράσεις για την προσέλκυση επενδύσεων με ενημέρωση του επενδυτικού κοινού».

Αυτές τις «καλές πρακτικές της Ε.Ε.» εννοούν όταν μιλάνε για εκσυγχρονισμό των ΟΤΑ. Δεν εννοούν πως θα φτιάξουν πχ Παιδικούς Σταθμούς για να μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες όλων των παιδιών, χωρίς όρους και προυποθέσεις ή πως θα χτιστούν νέα σύγχρονα σχολεία, κολυμβητήρια και γυμναστήρια ή πως θα φτιαχτούν γηροκομεία και παιδικές χαρές ή πως θα καθαριστούν ρέματα, θα συντηρηθούν σχολεία, δρόμοι κλπ, ούτε πως θα συμβάλουν από την μεριά τους στην αποτελεσματική προστασία της δημόσιας υγείας, της πρόληψης, της αντισεισμικής  και αντιπλυμμηρικής θωράκισης των πόλεων και των χωριών.

Και όσον αφορά τον αναπτυξιακό ρόλο των ΟΤΑ αυτός όπως προκύπτει από τις εισηγήσεις θα γίνει μέσα από :

-την ονομαζόμενη  «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΟΤΑ»,

-την «απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη δυνατότητα εκτέλεσης από τους Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού έργων Σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα»,

-τη «σύνδεση της δυνατότητας εκτέλεσης έργων Σ.Δ.Ι.Τ. των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού με τη δυνατότητα χρηματοδότησης επιχειρηματικών σχεδίων από το Σ.Ε.Σ., την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία»,

-την θεσμική αναγνώριση της δυνατότητας των Δήμων να υλοποιούν ΣΔΙΤ με φορείς της αλλοδαπής,

-την αξιοποίηση του θεσμού της επιχειρηματικής δραστηριότητας της τοπικής αυτοδιοίκησης  και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας,

-την θεσμοθέτηση συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα,

-την δημοπράτηση (κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθρου 610 του Α.Κ.) μακροχρόνιων μισθώσεων ακινήτων για διάρκεια μέχρι ενενήντα εννέα (99) έτη, με σκοπό την ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων ή ακάλυπτων δημοτικών εκτάσεων, για διάρκεια μέχρι πενήντα (50) έτη, με σκοπό την ίδρυση ή επέκταση βιοτεχνικών και βιομηχανικών εγκαταστάσεων, καθώς και επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας,

-την απαλλαγή των σχετικών συμβάσεων από κάθε φόρο, τέλος ή δικαίωμα Δημοσίου ή τρίτων!!! ενώ τα δικαιώματα και οι αμοιβές συμβολαιογράφων, δικηγόρων, δικαστικών επιμελητών και υποθηκοφυλάκων για τη σύμβαση και κάθε άλλη προς πραγμάτωση αυτής πράξη περιορίζονται στο 10% αυτών,

-την «εξασφάλιση σταθερού φορολογικού πλαισίου και μακροοικονομικού περιβάλλοντος σε βάθος χρόνου, δεδομένου ότι η τυπική χρονική διάρκεια τέτοιων συμβάσεων εκτείνεται σε 20-25 έτη».

Και όταν βέβαια μιλούν για «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΟΤΑ» αναφέρονται στην «οικονομική τους εκμετάλλευση», μέσα από την «επέκταση του θεσμού της επιφάνειας και στους ΟΤΑ» (να κατασκευάζει δηλαδή ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο κτίσμα σε έδαφος δημοσίου κτήματος, που δεν του ανήκει  και να ασκεί στο κτίσμα τις εξουσίες, που παρέχει το δικαίωμα της κυριότητας), την εκμίσθωση ακινήτων με ή χωρίς δημοπρασία  (αν η δημοπρασία δεν φέρει αποτέλεσμα, η εκμίσθωση μπορεί να γίνει με απευθείας συμφωνία, της οποίας τους όρους καθορίζει το δημοτικό συμβούλιο!!!) κλπ. Αναφέρονται στη προώθηση των επιλογών του ΤΑΙΠΕΔ…χωρίς ΤΑΙΠΕΔ, από τις ίδιες τις Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές.

Αυτά όλα θέλουν μάλιστα να τα εντάξουν σε ένα «Πρόγραμμα της Αυτοδιοίκησης», για το οποίο προτείνουν το όνομα «ΚΟΡΥΣΧΑΔΕΣ» για να παραπέμπει όπως λένε «στην νεώτερη Ιστορία (της ΠΕΕΑ κατά την Εθνική Αντίσταση 1940-1944)  σε περιόδους δηλαδή αναγέννησης των λαϊκών θεσμών»… Να δυσφημίσουν δηλαδή και την Εθνική Αντίσταση και να κρύψουν τις «πομπές» τους πίσω από τις λαοπρόβλητες ιστορικές στιγμές.

 

Μέσα στον Οκτώβρη θα γίνει νέα συνεδρίαση της Επιτροπής και θα έρθουν οι Εισηγήσεις, που αφορούν τις αρμοδιότητες και τα λεγόμενα «θεσμικά» (εκλογικό νόμο, θέση των αιρετών κλπ).

Ήδη όμως μέσα από τις μέχρι τώρα τοποθετήσεις πχ εκπροσώπων της ΚΕΔΕ, που μιλάνε για εναρμόνιση των εργασιακών σχέσεων στους ΟΤΑ με αυτές της αγοράς και από τις εισηγήσεις της 3ης συνεδρίασης που αναφέρονται σε «θεσμοθέτηση διακριτών κανόνων πρόσληψης προσωπικού από τη τοπική αυτοδιοίκηση», γιατί «οι αρμοδιότητες που ασκούνται, από δήμους και περιφέρειες,  πρέπει να ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στην εκπλήρωση του ρόλου της τοπικής αυτοδιοίκησης», βλέπουμε ότι θα κινηθούν στην παραπέρα ελαστικοποίηση, στη μείωση των δομών και του προσωπικού, στην μετακίνηση των εργαζομένων εδώ και κει, όπου προκύπτουν κενά…

Είναι χαρακτηριστική η κατεύθυνση που δίνουν με την σύνδεση των Οργανισμών των ΟΤΑ και κυρίως των Δήμων με «την υποστήριξη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας»!!!   και με την αναφορά τους ότι «ο καθορισμός, των θέσεων των οργανισμών εσωτερικών υπηρεσιών των δήμων και των περιφερειών, καθώς και των νομικών τους προσώπων, σκόπιμο είναι να προκύπτει από τη μελέτη του κόστους της κάθε θέσης» !!!. Προϊδεάζουν με αυτό τον τρόπο για την συνέχιση του τρόπου της τακτικής κατανομής των Δήμων για λειτουργικές δαπάνες, που χρησιμοποιείται από το έτος 2014 με το σύστημα κριτηρίων που βασίζεται στο Ελάχιστο Κόστος Λειτουργίας των Δήμων και την επέκτασή του και στις Περιφέρειες.

Τέλος αξίζει να αναφερθούμε στις συζητήσεις που έγιναν στις συνεδριάσεις της Επιτροπής. «Κοκορομαχίες» και αντιπολιτευτικές κορώνες με συμφωνία… στην κεντρική γραμμή της «μεταρρύθμισης», μιας και όλοι μαζί έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να φτάξουν ένα καλό ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ.

Τοποθετήσεις του τύπου «να πάρουμε άλλο φόρο κι όχι τον ΕΝΦΙΑ» δείχνουν τις προσεγγίσεις των συμμετεχόντων, που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να μην τους «κράξει» ο κόσμος…

Κι όταν ο πρόεδρος της Επιτροπής έσπευσε να αξιοποιήσει την «σύμφωνη» σιωπή όλων των φορέων, που συμμετέχουν εκτός από την δικιά μας (ΟΣΥΑΠΕ), άρχισαν να μιλάνε για «λευκό» (ΠΟΕ-ΟΤΑ) ή ότι θα τοποθετηθούν μετά τα Συνέδριά τους (ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ).

 

3η πρόσκληση συνεδρίασης της επιτροπής για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου των ΟΤΑ στις 27/9/2016.

Η πρόεδρος της ΟΣΥΑΠΕ Βέτα Πανουτσάκου μέλος της Επιτροπής για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 

 

 

 

Advertisements