Ολοκληρώθηκε στη Ρόδο η διαδικασία ενημέρωσης των τοπικών φορέων για την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση. Εργαζόμενοι της Περιφέρειας κατέθεσαν τις απόψεις τους.

perif_aigaiopel_enimerosi_42blue_1small

18402596_10212897442806608_4388398259148501013_n

Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο πρόεδρος της επιτροπής διαλόγου για τη συνταγματική αναθεώρηση Μιχάλης Σπουρδαλάκης Καθηγητής πολιτικής κοινωνιολογίας και κοσμήτορας της σχολής οικονομικών και πολιτικών επιστημών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος ανέλυσε στους παρευρισκόμενους τα στάδια που ακολουθούνται και τους στόχους της διαδικασίας.      

Τόνισε ότι ξεκινά μία καινοτόμος διαδικασία η οποία δεν έχει ακολουθηθεί ξανά μέχρι σήμερα και ότι δουλειά της επιτροπής είναι να ενημερώσει για τις διαδικασίες και τους άξονες προς αναθεώρηση καταγράφοντας τις απόψεις της κοινωνίας των επιστημονικών φορέων, κοινωνικών φορέων καθώς και των πολιτών.

«Η διαδικασία είναι χρήσιμη γιατί ελπίζουμε να φέρει στο προσκήνιο νέες ιδέες να ενημερωθούν οι πολίτες για τη σημασία του συντάγματος και για τα δικαιώματά τους. Η επιτροπή συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού και αποτελείται από 10 άτομα τα οποία προέρχονται από τον πανεπιστημιακό χώρο, το χώρο της οικονομίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης , και τα οποία δεν αμείβονται» είπε χαρακτηριστικά και έκανε γνωστό ότι ο διάλογος οργανώνεται σε τρία επίπεδα και συγκεκριμένα με το κάλεσμα των επιστημονικών και κοινωνικών φορέων στην Αθήνα, με επισκέψεις στις πρωτεύουσες των περιφερειών και την ηλεκτρονική διαβούλευση.

«Οργανώσαμε τους έξι άξονες που μας έχουν ανατεθεί ως πεδία για την αναθεώρηση του συντάγματος καθώς δεν αναθεωρείται ο σκληρός πυρήνας του συντάγματος. Αυτοί είναι οι:

  • Η αρχιτεκτονική του πολιτεύματος

  • Η συμμετοχή των πολιτών και ο έλεγχος της εξουσίας

  • Οι σχέσεις κράτους-εκκλησίας

  • Τα ατομικά δικαιώματα

  • Τα κοινωνικά δικαιώματα

  • Τα κοινά αγαθά και ο πολιτισμός

Με βάση αυτούς τους άξονες καταρτίστηκε ένα ερωτηματολόγιο και ήδη έχουν κατατεθεί 8 ολοκληρωμένες προτάσεις. Οι πολίτες μπορούν να συμμετάσχουν αφού δώσουν κάποια στοιχεία τους.  Η συμμετοχή κρίνεται ικανοποιητική και μάλιστα η συμμετοχή για τις γυναίκες είναι πάνω από τη συνήθη» είπε.

Σημειώνεται ότι σε δέκα μέρες θα ολοκληρωθεί η διαδικασία και τα πρώτα συμπεράσματα και οι προτάσεις θα συμπεριληφθούν σε ένα δεύτερο ερωτηματολόγιο του οποίου η ισχύ θα ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου. Η επιτροπή θα έχει συγκεντρώσει το υλικό μέχρι το Σεπτέμβριο για να το παραδώσει στον πρωθυπουργό και τους αρχηγούς των κομμάτων και τον πρόεδρο της βουλής.

«Στο ερώτημα τι περιμένουμε από αυτή τη διαδικασία και ποια είναι τα οφέλη η απάντηση είναι ότι το μίνιμουμ όφελος που θα πετύχουμε είναι να ενημερωθούν οι πολίτες και να δημιουργηθεί η κουλτούρα του διαλόγου» κατέληξε ο πρόεδρος της επιτροπής.

Στην εκδήλωση έδωσαν το παρών μεταξύ άλλων και οι θεσμικοί εκπρόσωποι των εργαζομένων στις ΠΕ Δωδεκανήσου Αντώνης Γκίκας, Βασίλης Γιαννούρης, Αντώνης Κλαδογένης  και Μιχαήλ Λυριστής, ανταποκρινόμενοι στην ανοιχτή πρόσκληση.

18359517_10212897610770807_7062585661375391941_o

Ακολουθεί η τοποθέτηση τους :

Ως θεσμικό όργανο εργαζομένων δεν είμαστε έτοιμοι στην παρούσα χρονική στιγμή να καταθέσουμε τη συλλογική μας πρόταση (μόλις τη Δευτέρα ενημερωθήκαμε για την πρόσκληση και την Τρίτη την κοινοποιήσαμε στα μέλη μας) Αντιλαμβάνεσθε ότι πρέπει να ακολουθηθούν οι εσωτερικές διαδικασίες στους χρόνους που προβλέπονται. Το άρθρο 101 και 102 αποτελεί τεράστιο θέμα για εμάς τους εργαζόμενους στην αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα στο Νότιο Αιγαίο.

Σε κάθε περίπτωση η πρόταση μας έγκαιρα θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο.

Επομένως τοποθετούμαστε ως πολίτες εκφράζοντας προσωπικές και μόνον απόψεις. 

Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία της Επιτροπής ως συνδετικός κρίκος των πολιτών με τη θεσμική διαδικασία στη Βουλή.

Η αναθεώρηση του Συντάγματος δεν μπορεί φυσικά να δώσει από μόνη της απάντηση στα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας, της ελληνικής οικονομίας, του ελληνικού πολιτικού, διοικητικού και δικαστικού συστήματος.

Μακάρι όλα αυτά τα προβλήματα ­ να μπορούσαν να αντιμετωπισθούν με τη λήψη νομοθετικών ή συνταγματικών μέτρων. Μια τέτοια προσέγγιση θα καλλιεργούσε εύκολες αλλά και επικίνδυνες «θεσμικές ψευδαισθήσεις».

Όλα όμως όσα θα ρυθμισθούν ή μεταβληθούν με την αναθεώρηση του Συντάγματος θα είναι εξαιρετικά κρίσιμα και σημαντικά. Γιατί οτιδήποτε τεθεί μέσα στο συνταγματικό κείμενο θα αποκτήσει τη μεγίστη νομική ισχύ και άρα θα προσλάβει την δέουσα πολιτική σημασία.

Με τη συνταγματική λοιπόν αναθεώρηση πρέπει να κατοχυρωθεί η διαφάνεια, να υπάρξουν νέοι θεσμοί λαϊκής συμμετοχής και να αποκτήσει νέο περιεχόμενο ο όρος της λαϊκής κυριαρχίας, ιδιαίτερα τώρα που η χώρα μας έχει βρεθεί σε ένα καθεστώς αναγκαστικής οικονομικής επιτροπείας

Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει το θεσμικό πλεονέκτημα να είναι αφενός μεν πεδίο άσκησης της λαϊκής κυριαρχίας και ο χώρος όπου ασκείται στην πράξη το δικαίωμα πολιτικής συμμετοχής των πολιτών, αφετέρου δε μια από τις πιο κρίσιμες πλέον όψεις της κρατικής εξουσίας που έρχεται σε άμεση επαφή με τους πολίτες, οι οποίοι είναι όμως και διοικούμενοι.

Το διπλό πρόσωπο της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι ταυτοχρόνως θεσμός πολιτικής συμμετοχής σε τοπική κλίμακα και μηχανισμός άσκησης πίεσης προς την κεντρική εξουσία αλλά και ισχυρή εκδοχή της ίδιας της κρατικής εξουσίας όπως την αντιλαμβάνεται ο πολίτης.

Είναι συνεπώς εξίσου σημαντικό να κατοχυρώνεται συνταγματικά η θέση της, δηλαδή ο ρόλος και οι αρμοδιότητές της σε σχέση με την κρατική εξουσία, να κατοχυρώνεται δηλαδή το δικαίωμα των τοπικών κοινωνιών στην αυτοδιοίκηση αλλά και η ποιότητα της διοίκησης, δηλαδή της εξουσίας που ασκούν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έναντι των πολιτών.

Στο επίκεντρο άλλωστε της προσοχής μας πρέπει να βρίσκεται πάντοτε ο πολίτης, ο οποίος  παραμένει πάντοτε διοικούμενος σε σχέση τόσο με την κρατική εξουσία όσο και με την τοπική αυτοδιοίκηση.

Η αναθεώρηση του Συντάγματος αποτελεί ευκαιρία να τροποποιηθεί και να συμπληρωθεί το άρθρο 102 έτσι ώστε να διασφαλισθεί η θέση της τοπικής αυτοδιοίκησης και να λυθούν μια σειρά από πρακτικά προβλήματα

Για εμάς τους εργαζόμενους, η διατήρηση και ισχυροποίηση του θεσμού της Περιφέρειας είναι μονόδρομος. Διεκδικούμε μια Αυτοδιοίκηση με ευθύνες, με ρόλο, με πόρους, με αρμοδιότητες, με υπηρεσίες στελεχωμένες.

Οι προτάσεις μας (ενδεικτικά)

Το Άρθρο 101 του Συντάγματος που αφορά στην οργάνωση διοίκησης στο νησιωτικό χώρο, αναφέρει στην παράγραφο 2 επί λέξει: «Η διοικητική διαίρεση της χώρας διαμορφώνεται με βάση τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες».  Στην ερμηνευτική δήλωση αναφέρει επίσης ότι «ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση όταν δρα κανονιστικά, έχουν υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών»

Υπάρχει μια διαχρονική αντίληψη από προτείνοντες και σχεδιάζοντες κατά καιρούς πολιτικές και παρεμβάσεις στον δημόσιο βίο, ότι όλη η χώρα αποτελείται από στεριά, χωρίς να λαμβάνεται υπ  όψιν, η χερσαία ασυνέχεια με την ύπαρξη νησιών στις Ελληνικές θάλασσες και χωρίς να εφαρμόζονται οι νησιωτικές πολιτικές παρόλο που αυτές προβλέπονται από το Σύνταγμά μας.

Η διάκριση των εξουσιών του κράτους να είναι όσο το δυνατόν εντονότερη. Όσο μεγαλύτερη διάκριση των λειτουργιών υπάρχει μεταξύ εκτελεστικής νομοθετικής και δικαστικής, τόσο δημοκρατία έχουμε, τόσο διαφάνεια έχουμε, τόσο αποτελεσματικότητα ως προς τις σχέσεις πολίτη κράτους υπάρχει.

Καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος.

Στην εκλογική διαδικασία, πλέον πρέπει να καθιερωθεί η απλή αναλογική, δεν πρέπει να μας φοβίζει η συνεργασία κομμάτων και παρατέξεων

Για την ευθύνη των υπουργών συντασόμαστε υπέρ της απλοποίησης της διαδικασίας με άμεση ευθύνη και με εικοσαετή παραγραφή των πράξεων τους.

Κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος, περί ποινικής ευθύνης Υπουργών και Υφυπουργών για ποινικά αδικήματα που έχουν τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, ώστε να λογοδοτούν όπως όλοι οι πολίτες στα κοινά δικαστήρια, χωρίς καμία ανάμιξη της Βουλής. Επίσης, θέσπιση νόμου για τη δέσμευση εξ αρχής των καταθέσεων και όλων των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονται στην κατοχή τους όσων Υπουργών ή Υφυπουργών διωχθούν ποινικά και εφόσον καταδικαστούν

Καθιέρωση ανωτάτου ορίου για τη συνολική θητεία όλων των αιρετών αξιωμάτων Δύο τετραετίες σε όλα τα αιρετά αξιώματα (βουλευτές, αυτοδιοικητικούς και γενικά σε όλα τα επίπεδα διοίκησης).

Τρόπος νομοθέτησης και περιορισμός της πολυνομίας. Ασφαλώς και δεν αποτελούν ενδεδειγμένο τρόπο νομοθέτησης το πλήθος τροπολογιών που κατατίθενται κάθε φορά. Τα νομοθετήματα πρέπει να είναι αυτοτελή.

Αναθεώρηση της οργάνωσης και λειτουργίας των Ανεξάρτητων Αρχών Κατάργηση τους επανεξέταση τους ώστε ο αριθμός να είναι μονοψήφιος σύμφωνα με τους άξονες που ο νομοθέτης θα προβλέψει και οι αρμοδιότητες τους να καλύπτουν όλους τους άξονες και αρμοδιότητες των εν λειτουργία αρχών αλλά και αυτών που θα προκύψουν στο μέλλον.

Αναθεώρηση του άρθρου 44 παρ. 1 του Συντάγματος που ρυθμίζει την έκδοση των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου. Ειδικότερα οι τροποποιήσεις αυτές εξειδικεύονται ως εξής:

Πρέπει να μειωθούν οι προθεσμίες που ορίζονται για την κύρωση από την Βουλή των ΠΝΠ και συγκεκριμένα:

Η οριζόμενη προθεσμία αντί των 40 ημερών να μειωθεί σε 15 ημέρες.

Η προθεσμία επίσης που ορίζει ότι, αν οι ΠΝΠ δεν υποβληθούν στη Βουλή μέσα στις προαναφερόμενες προθεσμίες ή αν δεν εγκριθούν από τη Βουλή, παύουν να ισχύουν σε 3 μήνες από την υποβολή τους, πρέπει να συντομευθούν σε ένα (1) μήνα, αφού το έκτακτο γεγονός δεν μπορεί να έχει μεγαλύτερη διάρκεια και εάν έχει τούτο να κρίνεται με συμπληρωματική πράξη με τις ίδιες πάντοτε προϋποθέσεις για την έκδοσή της.

Καθιέρωση σταθερού φορολογικού συστήματος.

Θέσπιση διατάξεων για την ενίσχυση της διαφάνειας και της αντικειμενικότητάς των ΜΜΕ.

Θέσπιση ρητής πρόβλεψης για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.

Θέσπιση πλήρους διαφάνειας στα οικονομικά των κομμάτων.

Ανάθεση του ελέγχου του «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της Χώρας. Ενίσχυση της επιτροπής αυτής με ειδικούς επιστήμονες, εμπειρογνώμονες του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και δύο (2) πολίτες (με κλήρωση, κατά τα πρότυπα της κλήρωσης των ενόρκων), ώστε να ελέγχεται ουσιαστικά το «πόθεν έσχες» όλων των πολιτικών προσώπων, των αξιωματούχων του Κράτους και κάθε δημόσιου λειτουργού.

Κατάργηση της παραγράφου 5 του άρθρου 13 περί όρκου

Αναδιαμόρφωση του άρθρου 33 και 59, έτσι ώστε τα πολιτικά πρόσωπα να ορκίζονται στην τιμή και την υπόληψη τους για το σεβασμό του Συντάγματος και των Νόμων και του Δημοκρατικού Πολιτεύματος.

Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και εξασφάλιση της αυτοδιοίκησης και αυτοτέλειάς του  (άρθρο 16)

Κατοχύρωση της διασφάλισης από το Κράτος ενός «ελάχιστου επιπέδου αξιοπρεπούς διαβίωσης», δηλαδή ενός ελάχιστου επιπέδου ποιότητας ζωής για τους πολίτες (άρθρο 21).

Αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την απειλή διάλυσης της Βουλής (άρθρο 32).

Ειδική διαδικασία ελέγχου των κανονιστικών πράξεων από άλλα όργανα της διοίκησης και ειδικότεροι όροι ως προς την έκδοση τέτοιων κανονιστικών πράξεων (άρθρο 43).

Ενίσχυση της συμμετοχικής δημοκρατίας- Ενεργοποίηση του θεμελιώδους δημοκρατικού θεσμού, του δημοψηφίσματος (άρθρο 44)

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικών δημοψηφισμάτων σε όλα τα επίπεδα (Κοινότητα, Δήμος, Περιφέρεια, Χώρα) για οποιοδήποτε θέμα μετά την συγκέντρωση αριθμού υπογραφών πολιτών σε ένα συγκεκριμένο μικρο ποσοστό του πληθυσμού του επιπέδου για το οποίο ζητείται το δημοψήφισμα. Θα πρέπει να γίνονται 1 ή 2 φορές τον χρόνο αφού προηγηθεί ένα χρονικό διάστημα διαβούλευσης για όλα τα θέματα, ο έλεγχος νομιμότητας  και  έχουν συγκεντρώσει τον κατάλληλο αριθμό υπογραφών. Από εκεί και πέρα το αποτέλεσμα για κάθε θέμα το οποίο θα λάβει αρκετές ψήφους (π.χ. > 50% του πληθυσμού του επιπέδου στο οποίο αναφέρεται) θα είναι δεσμευτικό για την Δημοτική Κοινότητα, τον Δήμο, την Περιφέρεια ή την Χώρα.

Δικαίωμα του εκλέγεσθαι το 21ο έτος (άρθρο 55).

Μείωση του αριθμού των Βουλευτών από 300 σε 200

10 & 11 Μαΐου ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για συμμετοχή στην διαβούλευση για την Συνταγματική Αναθεώρηση

Advertisements